Po egzaminie gimnazjalnym oraz po testach diagnozujących nauczyciele w zespołach dokonują analizy wyników. Na ich podstawie klasyfikuje się szkołę, klasę oraz ucznia do odpowiednich poziomów :niski,wysoki, średni itp., formułuje się wnioski i pisze programy naprawcze. Taka analiza jest niepełna, jeśli nie uwzględnia czynników zewnętrznych wpływających na uzyskane wyniki. Mogą to być czynniki środowiskowe, rodzina, zaburzenia i deficyty uczniów.
Po egzaminie próbnym, w którym wzięło udział 51 uczniów , 2 uczniów sklasyfikowano w poziomie bardzo niskim, 7- w poziomie niskim i 6-w poziomie nizej średnim. Uczniowie z poziomu bardzo niskiego posiadają orzeczenia z poradni psychologiczno- pedag. Stosuje się wobec nich obnizenie wymagań do poziomu koniecznego, niestety nie uwzględnia się tego w testach gimnazjalnych stąd słabe wyniki. 7 uczniów z poziomu niskiego i 6 nizej średniego mają deficyty w postaci: 21% uczniów to dyslektycy mający fragmentaryczne lub parcjalne deficyty w obrębie funkcji percepcyjno- motorycznych 42% to uczniowie ze znacznymi zaległościami dydaktycznymi spowodowanymi trudną sytuacją środowiskową i rodzinną(bezrobocie i patologie) 57% uczniów pochodzi z niepelnych lub zrekonstruowanych rodzin, w ktorych brak systematycznego kontaktu ze szkołą stymulującego osiągnięcia dydaktyczne uczniów 35% to uczniowie wobec których stosowano przemoc fizyczną lub psychiczną, mają niską samoocenę 64% to uczniowie, którzy nie radzą sobie ze stresem w sytuacjach związanych z ocenianiem, wymagają terapii związanej z redukowaniem napięcia emocjonalnego.
*uwaga! uczeń moze znajdować się jednocześnie w kilku wymienionych grupach.
Danuta Bochniarz Gimnazjum w Karpaczu |